Nu vill jag snart pegga upp igen

Nedräkningen har börjat. Men ännu så länge får vi hålla till godo med de fantastiskt inspirerande tv-bilderna från Abu Dhabi, Qatar, Dubai, Sydafrika, Malaysia, Australien, Thailand och Indien där Europatouren drar fram de närmaste månaderna innan den i april någon gång kommer hem till Europa.
Den europeiska damtouren är också på gång i Australien, Nya Zeeland och Kina och på andra sidan Atlanten kan vi följa såväl PGA-touren, där Tranås storhet David Lingmerth inlett strålande, som LPGA-touren där många duktiga svenskor finns med.

Det har varit en lång och besvärlig vinter. Golfen har känts långt borta när temperaturen pekat på minus 20 och snön lagt sig i drivor.
Men vi vet ju att den som väntar på något gott aldrig väntar för länge. Så vår tid kommer. Var så säkra.
Och precis som vanligt börjar man längta när världsstjärnorna visar upp sig i tv-rutan. Alla de stora tourerna har rullat igång och tv-soffan har blivit en perfekt plats för att ladda upp inför säsongen.

Palmer och kaktusar
Och när storfräsarna nu är i gång för fullt är det väl lika bra för oss småfräsare att plocka fram utrustningen och så smått börja putsa på klubborna. I slutet av mars bär det iväg till Teneriffa för en golfvecka tillsammans med hustrun på den vackra banan Golf del Sur som kantas av palmer och kaktusar och som har svart lavasand i bunkrarna. Att det sedan är all inclusive på hotellet gör ju inte saken sämre för en ekonomiskt sinnad smålänning. På så sätt blir ju vistelsen bara billigare och billigare ju mer som konsumeras på tallrikar och i glas. Håll med om att det är ett fantastiskt upplägg även om det emellanåt kan kännas lite enahanda.

Damboll ska göra susen
Jag börjar redan längta till att få pegga upp på det första hålet med den damboll som jag belönades med i den stora julklappssäcken. Med min svinghastighet säger experterna i familjen att det passar bäst med dambollar. Bara så att ni vet orsaken om det mot förmodan skulle bli en nivåhöjning på mitt spel under den kommande säsongen.
Men i väntan på att få pegga upp i den spanska solen så vill jag dela med mig av några minnesvärda upplevelser från första tee som jag varit med om under mitt nu drygt 15-åriga golfliv. Håll till godo. Och jag lovar att allt är med sanningen överensstämmande.

Pang i biltaket
Vi börjar med han med det barrträdsliknande efternamnet. Det hela utspelade sig en aprilsöndag i Landskrona. Vi var ett stort grabbgäng som hade spelat golf och umgåtts i vått och torrt i några dagar och nu var det dags för den stora finalen. Förste man peggade upp bollen och klippte till.
Några sekunder senare studsade bollen på den asfaltsbelagda infartsvägen för att ytterligare några sekunder senare landa på ett biltak på parkeringen.
En ny boll peggades upp och resultatet blev detsamma. En studs på vägen och pang i ett annat biltak. Då tog mannen det säkra före det osäkra och meddelade att han inte tänkte slå någon mer boll. I alla fall inte på det hålet. Hur det gick med bilarna förtäljer inte historien.

Teekulan blev bombad
Och därmed över till han med det lövträdsliknande efternamnet. Denna gång var det en semesterrond med våra fruar på Rya utanför Helsingborg.
En Pro V 1:a peggades upp och vi hörde en kraftig smäll. Den blå teekulan några meter framför den gula hade bombats sönder och samman. Vart bollen tog vägen hade ingen av oss sett. Allra minst han som höll i klubban. Och ett par skånska klubbmedlemmar som väntade på sin tur undrade med förvånade blickar vad som egentligen var i görningen.
En ny boll skickades iväg med lite bättre resultat. Åtminstone var samtliga teekulor intakta. Men det var ändå en något moloken herre som med raska steg och nedsänkt huvud vandrade iväg ut mot fairway för att slå sitt fjärde slag.
Nu vet ni vad som kan hända. Men oavsett om det första utslaget hamnar på fairway, i ruffen, i ett vattenhinder eller i skogen så är det ända bara ett slag. Kom ihåg att det återstår minst 70, 80, 90 eller till och med 100 slag beroende på handicap innan ni hålar ut på den 18:e greenen, Och det är ju det som känns så lockande.