Äntligen är vi igång igen

Nu är vi igång igen. Bollarna har börjat rulla på greenerna på många golfbanor i vårt avlånga land.
Här hemma får vi väl vänta ett tag till med tanke på det arktiska klimatet. Men vi är onekligen på rätt väg. Och det känns skönt.

Påskhelgen brukar vara en given signal till att plocka fram klubborna igen. Så blev det i år också för många av oss.
I Vetlanda är det redan full rulle och snart följer vi andra höglandsklubbar efter. Ska vi hoppas på premiär i Nässjö i mitten av april kanske?

Vilken nörd man är
För egen del skedde säsongsdebuten på Teneriffa för några veckor sedan. Och döm om min förvåning när den allra första rundan på Golf del Sur landade på 33 poäng. Att det sedan gick lite sämre med alltför många besök i den svarta lavasanden under de kommande rundorna gjorde inte så mycket. Säsongspremiären lovade gott och jag känner att jag blir att räkna med i år.
Men tro nu inte att det var någon lyxvistelse den där veckan i den spanska solen. Uppstigning 06.20 varje dag i en hel vecka för att få ägna sig åt sin favoritsysselsättning säger väl det mesta om vilken nörd man egentligen är. Som tur är så har hustrun samma brinnande intresse för golfsporten. Så allt är frid och fröjd.

Grönt för Lingmerth?
Nu är vi som sagt snart på gång här hemma också. I väntan på den första driven kan vi följa de inledande Major-tävlingarna i tv-rutan. Två klassiker med damerna på Mission Hills och herrarna på Augusta.
Och förhoppningsvis får vi gotta oss åt den första historiska blågula Major-triumfen på Augusta i US Masters när Henrik Stenson eller varför inte Tranåsspelaren David Lingmerth drar på sig den gröna vinnarkavajen.

Upptakt för damer och gubbar
Annars rullar väl förberedelserna på som vanligt. Damerna ska iväg på sin årliga vårupptakt och i år sker den på trevliga Norrabybanan vid sjön Sommens strand i Tranås.
De gamla grabbarna vill inte vara sämre och ett tappert gäng har bokat in sig på Sjöfartshotellet i Oskarshamn för att göra tillvaron osäker på ostkustmetropolens golfbana under ett par dagar.
Och jag hoppas att alla ni andra sköter förberedelserna på bästa tänkbara sätt. För snart ses vi på banan och då ska vi ha kul i några månader framåt.

Göran Ohlsson