Nu öser vi på för fullt

Så kom den då till slut. Den efterlängtade våren med smak av försommar.
Och därmed rullade också golfsäsongen igång på allvar. Visst känns det härligt och nu är det bara att ösa på för fullt i de tävlingar vi har framför oss i vår, sommar och höst.

Traditionsenligt inleddes tävlingssäsongen med vårscramblen den 1 maj där 80 deltagare kunde räknas in i startfältet. För egen del blev det en lyckad upptakt på säsongen med en silverplats tillsammans med trion Oscar Hulthammar, Carina Wiberg och Herbert Åhman.
Ett slag bättre var kvartetten Fredrik Heikkinen, Erik Sääf, Erik Lycksäter och Sune Nilsson och det är bara att säga grattis till den framgången.
Scramble är en utmärkt tävlingsform där alla i laget får vara med och bidra även om man inte har sin allra bästa dag i spelet. Ett lyckat inspel eller en sänkt putt gör att man i allra högsta grad känner sig delaktig till slutresultatet.

Även den tappra skaran i gamla grabbar-gänget har kommit igång. Tisdagarna är heliga för det 60-tal 55-plussare som mäter sina krafter i vått och torrt. Många prestigefyllda duster utkämpas i det här gänget och den sociala samvaron före och efter golfrundan sätter extra piff på tillvaron under säsongen. Vår lilla utflykt till Oskarshamn i slutet av april blev riktigt lyckad med ett 20-tal deltagare.

En liten familjetripp till Ekerum på Öland tillsammans med ett knippe golftokiga kompisar har också bidragit till att våren känts riktigt munter.

Damerna har sina tävlingar på onsdagar och där är det också glada miner som gäller vid samlingarna. Visserligen har jag av förklarliga skäl aldrig varit med när damerna samlas till spel men enligt hörsägen vet jag att tjejerna har minst lika roligt på banan som oss gamla grabbar. Vårupptakten var förlagd till Norrabybanan i Tranås.

Shopens torsdagstävlingar drog igång i fjol men lyckades aldrig riktigt få något större genomslag bland medlemmarna. Nu görs ett nytt försök att höja statusen på den tävlingen och jag hoppas verkligen att det blir lite bättre fart framöver. För ju fler spelare som är i farten på våra tävlingar desto bättre.

Säsongens tävlingsprogram ser annars riktigt spännande ut och satsningen på att flytta de flesta av klubbens tävlingar till lördagar tror jag kan bli en succe. För de allra flesta passar den dagen nog bättre än söndagen. Och jag hoppas verkligen att klubbens medlemmar tar tillfället i akt och anmäler sig när det är så dags.

För som sagt – nu är det fullt ös som gäller.

Göran Ohlsson