NU ÄR DEN SKÖNA SOMMAREN HÄR

Sommar, sol och semester.

Lotta på Liseberg, Allsång på Skansen och Sommar med Ernst.
Kan det bli mycket bättre? Kanske lite golf också.

Nu är vi äntligen framme vid den period på året som vi gått och längtat efter så länge. För oss kyliga nordbor är sommaren nåt speciellt. Det är då vi ska sola, bada och spela golf dagarna i ända. Och titta på Lotta, Sanna och Ernst i TV-rutan på kvällarna.
Som vanligt försvann våren och försommaren utan att man egentligen hann tänka efter vad som egentligen hände. Men det är klart att vid en närmare eftertanke var det ju trots allt ett och annat som passerade revy. Exempelvis ett par härliga skolavslutningar med bonusbarnbarnen i Rotebro.
Och en fantastisk midsommarhelg tillsammans med Nässjögänget på Knistad herrgård. Ett Nässjögäng som den här gången hade förstärkningar från Göteborg och Stockholm.

Och nu är vi alltså framme vid semestern. För egen del inleds den med en tripp till västkusten där det förutom några golfrundor även blir en smula kulturellt med ett efterlängtat besök på Taubespelen på Orust.
En sväng till Sundets pärla Helsingborg finns också inbokad och även där blandas svingarna med kultur. Konstmuseet Louisiana på den danska sidan blir ett kärt återseende för mig och hustrun. Och så ska vi förstås hinna med ett besök på krogen Olssons skafferi eller om det är kök det heter. I vilket fall som helst finns det inget släktskap.

Golfen då?

Jo det går som vanligt upp och ner. Mest ner skall jag väl i ärlighetens namn säga. Numera har jag svårt att komma under 100-strecket i bruttoslag räknat. Ett tag trodde jag att lösningen var funnen i form av en lite annorlunda uppställning som gjorde slagen både rakare och längre.
Men det varade inte så länge och nu är jag tillbaka vid den kontrollerade slicen som fått många av mina medspelare att tappa andan när bollarna ser ut att försvinna ut i periferin. Fullt så farligt som det låter är det förstås inte men jag hoppas på bättring under semestern.

För ett tag sedan hamnade jag för övrigt i skottlinjen när Höglandets Gamla grabbar samlades till ädel kamp på banan i Vetlanda. Jag hann i alla fall uppfatta att det ropades fore och jag kastade mig till marken med vagnen som skydd. En boll kom studsande och landade på mitt vänstra byxben. Han som slog var en klubbkompis och utan att avslöja för mycket kan jag i alla fall säga att han i sin glans dagar spelade allsvensk fotboll och var en hejare på att kasta inkast.

En stund senare var det dags för en ny bollträff på byxbenet. Men den här gången var det min egen boll som efter att ha varit pluggad i ett vattenhinder sökte kontakt. Pliktslag, kastad boll i vattnet och en åtta i protokollet blev resultatet.
Och allt tyvärr under överinseende av den långtslående klubbkompisen som gick i bollen efter. Visst är det härligt med golf.
Ha nu en trevlig sommar med många sköna golfrundor.