Nu närmar vi oss finalen även på hemmaplan

En tuff finalkamp i Fedex Cup på PGA-touren med Henrik Stenson som en av de tänkbara slutsegrarna samtidigt som Europas damer snöpligt fick stryk av USA i Solheim Cup.

Golf på den allra högsta nivån är bland det bästa man kan tänka sig i underhållningsväg i TV-rutan. Men alla spännande finaler på hemmaplan går inte av för hackor de heller. Sommar har övergått till höst. Men för den skull rullar golfen på som vanligt. Till och med lite intensivare än tidigare under säsongen. För oss gamla grabbar är den prestigefyllda kampen om det bästa snittet över.

Grattis till Staffan Pettersson och Roger Lundkvist som var bäst i A-respektive B-klassen under säsongen. Stort beröm även till Roland Sundhall som satte alla på plats när spelet om Folke Petterssons vandringspris avgjordes i Värnamo. Visserligen var undertecknad inte med i denna tävling eftersom jag då befann mig i en solstol med en drink i handen  på Rhodos. Men jag tror nog att ”Rulle” hade vunnit i alla fall.

De gamla grabbarna har tappert kämpat varje tisdag sedan i april. Som mest har vi varit över 60 deltagare i varierande åldrar från 55 år och uppåt där några till och med passerat 80-strecket. Här kan man snacka om friskvård i dess allra bästa form och inte minst den sociala gemenskapen är viktig för oss. Extra roligt är det med utbytet med klubbarna i Eksjö, Tranås, Vetlanda och Tobo. När vi möts på respektive klubbs hemmabana finns det plats för 144 deltagare och allt som oftast är det näst intill fulltecknat vid dessa träffar. Och alltid dyker åldermannen, 92-årige Birger Ahnström upp och presterar lysande resultat.

Nu är det inte bara vi gubbar som har roligt på och vid sidan av banan. Golfklubben är helt enkelt en mötesplats för alla och under den gångna säsongen tycker jag faktiskt att det har blivit en betydligt mer positiv inställning bland medlemmarna i Nässjö. Kanske inte så konstigt eftersom banan utvecklats i positiv riktning och där ett stort antal greenfee-gäster öst beröm över oss. Och mer är efter vad jag förstått på gång till nästa säsong.

Damerna har sina onsdagstävlingar och även om de inte är lika många som oss grabbar så är det en tapper skara som träffas och har roligt. Precis som det ska vara med andra ord. Kul så det förslog var damernas Partyslag i somras. En ljuvlig lördagseftermiddag där golfspelet följdes av en festlig tillställning på den soldränkta terrassen. Nästan en kopia av Mannes krögartävling några veckor tidigare och det är sådant som sätter extra piff på golftillvaron.

Förr om åren var Jerry-golfen på torsdagar en av veckans höjdpunkter. Nu har den samlingen splittrats upp i lite andra konstellationer. Men fortfarande kämpas det på måndagar (Beson-gänget), torsdagar (Bosse-golfen) och lördagar (Esa och hans gäng). Förmodligen har jag glömt någon grupp men oavsett detta så är alla initiativ till samling välkomna. Sådana tillfällen bjuds det också till vid de arbetskvällar som arrangeras under säsongen. Då spottar vi i nävarna och göra allt som står i vår makt för att göra banan och miljön på golfklubben lite bättre. Och framför allt stärka gemenskapen.

Att nöje kan förenas med nytta var tävlingen till förmån för Barncancerfonden ett lysande exempel på. Över 150 deltagare bidrog till att många av de som drabbas kan ges lite nytt hopp.

Finalspelet i Masters står för dörren och i mitten av oktober sätts det punkt för tävlingssäsongen med höstscramblen. Onekligen känns det lite vemodigt att vi börjar oss närma säsongsfinalen. För egen del började säsongen med en rejäl djupdykning nere i Skåne. Och bortsett från ett par lyckade rundor har spelet annars mest varit på den nivån under året. Men jag lovar att ta nya tag och ännu är det inte slut för i år. Bara så att ni vet. Och jag hoppas verkligen att jag äntligen får en inbjudan till den Idioten-tävling som jag genom åren hört så mycket talas om. En lämpligare deltagare får man väl leta efter…