Många slag har det blivit

Sommaren kom och gick. Nu är det plötsligt höst..
Och snart har vi vinter. Dyster? Det är väl bara förnamnet. Men kanske inte så konstigt eftersom slagen har varit alltför många.

Sommaren har bortsett från golfspelet annars varit helt fantastisk. Fyra veckors ledighet med umgänge med barnbarn och goda vänner kryddat med kulturella upplevelser som Taubespelen på Orust och konstmuseet Louisiana på andra sidan Sundet. Och så förstås återbesöket på krogen Olssons skafferi i Helsingborg. Måste väl också tillägga turen över Sundet med tillhörande röd pölse och en ”lille en”. Får väl heller inte glömma den heta semesteravslutningen med sol och bad på Rhodos.

Sommarens höjdpunkt var definitivt mötet med charmören Sven-Bertil Taube på en äng på Orust där närmare 10 000 människor samlades under några julidagar. Svårt att tro att gubben passerat 80-strecket med några år. Snacka om still going strong. Ungtuppar som Ola Salo, Miriam Bryant, och Pernilla Andersson fick finna sig i att vara bakgrundsfigurer.

Och en sådan har jag i allra högsta grad själv varit som golfspelare hela sommaren. Bana efter bana har besegrat mig och de tillfällen jag klarat det pinsamma 100-strecket i antalet bruttoslag har varit lätt räknade.
Sanningen att säga så har jag nog resultatmässigt aldrig varit sämre som golfspelare under min drygt 15-åriga svingkarriär. Spelmässigt lyckas jag då och då klippa till med en birdie och ett eller annat par blir det också under rundorna. Men vad hjälper det när det på andra hål blir åtta, nio och till och med tio slag att bokföra i protokollet.

Tanken på time out har faktiskt funnits där. Men i nästa andetag återvänder hoppet och jag tror på en ljus framtid som golfare. Och det är väl just där tjusningen med golfen ligger. Det spelar ju egentligen ingen större roll hur det går eftersom det är så förbaskat roligt med allt runt omkring. Glada grabbar och tjejer i varierande åldrar som berikar ens liv med trevligt umgänge både på och vid sidan av banan. Och av den varan finns det många i vår klubb.

Vi har förhoppningsvis en fantastisk höst framför oss med många härliga rundor i september och oktober. Det vankas finaler i många av klubbens tävlingar innan vi sätter punkt med Höstscramblen den 9 oktober. Tyvärr har intresset för klubbtävlingarna inte varit så stort under säsongen. Vad det beror på vet jag inte men det kanske är så att spelformerna ska ses över till kommande år. Kom gärna med förslag till oss i tävlingskommittén.

För egen del ska jag tillsammans med hustrun sätta punkt för säsongen med en tripp till ”Nässjöbygderna” i spanska Torrevieja där goda vänner nyligen blivit med hus. Risken (möjligheten) är nog stor att vi stöter ihop med någon bekant eftersom antalet husägande Nässjöbor sägs vara stor på den spanska solkusten. Vi kanske ses där nere under solen.

Göran Ohlsson