Jag satte punkt med ett par

Klubborna ligger inlåsta i ett förråd i Rotebro. Och det dröjer ett bra tag innan dom plockas fram igen.
Men jag avslutade i alla fall säsongen med att göra par. Och det lovar ju onekligen gott inför vad som komma skall om några månader.

Nu är vi där igen. Golfsäsongen är över och vi sitter där i mörkret med tända ljus och hoppas att det snart ska bli vår igen. Årsmötet är avklarat och styrelsen fick förnyat förtroende. Jobbet inför nästa säsong är redan igång och det är i vanlig ordning mycket nytt på gång inför det kommande året.
Men innan vi är där ska vi njuta av alla högtiderna i december med advent, Lucia och jul. För egen del ser jag redan fram emot vintersolståndet den 21 december då det vänder och vi går mot ljusare tider. För att inte tala om tjuren Ferdinand i tv-rutan på julafton.

Tänk vad fort en golfsäsong springer iväg. Det känns inte så där värst länge sedan som Gamla grabbar-gänget peggade upp i Oskarshamn för säsongens första rundor.
Men våren rann iväg, sommaren kom och gick, och hösten försvann den också. Men som tur var förlängdes säsongen med en härlig vecka i Torrevieja hos goda vänner och flera rundor på de fina spanska banorna La Finca, Alicante, Lo Romero och Roda.
En fantastisk miljö att leva och bo i. För egen del hade jag haft lite förutfattade meningar om orten men efter att ha vistats där i en vecka så har jag helt svängt om. Jag förstår helt och fullt de som väljer att bosätta sig i solen och värmen. Och det är ju många klubbmedlemmar som  har sitt andra hem i Torrevieja.
Golfbanorna var i svåraste laget för mig och de fyra rundorna lämnade en hel del i övrigt att önska i resultatväg. Men vad gjorde det när sällskapet var toppen och vyerna runt banorna fick en att bli lyrisk. Och jag lyckades också sätta punkt för Spanien-veckan och säsongen med att slå bollen i hål på fem slag på det avslutande par 5-hålet. Allt var frid och fröjd och jag återfick tron på framtida framgångar.

Nu får vi ta det lugnt i några månader och ladda om batterierna. Men jag ser redan fram emot den 11 mars då hustrun och jag tillsammans med 20-talet klubbkompisar reser till Villaitana norr om Alicante och i farlig närhet av det gamla hålligångstället Benidorm. Senast jag var där var 1977 men på den tiden hade jag betydligt viktigare saker för mig än att spela golf. Man var ju ung…

Med dessa rader vill jag tacka för alla glada tillrop under den gångna säsongen. Förmodligen återkommer jag till nästa säsong om ni inte har något emot det.

God Jul och Gott Nytt År önskar
Göran Ohlsson

Har du synpunkter på texten?
Hör i så fall av dig till goran.ohls@telia.com