Sommaren var allt för kort i år också!

Sommaren kom och gick. Riktigt slut är den väl ännu inte om vi tittar i almanackan.
Men Lotta har tjoat klart på Liseberg samtidigt som Sanna har allsångat färdigt på Skansen. Och Ernst har äntligen blivit klar med sitt sommartorp och slutat sätta griller i huvudet på en till mig närstående person. Så hösten är i alla fall en bit på väg.
Fyra veckors sommarsemester känns som en lång tid. Åtminstone innan perioden börjar. Men vips så är dom där veckorna förbi och man sitter och våndas på jobbet igen.
Men även om semestern gick fort så hann jag med allt som var planerat. Och lite till är det väl bäst att tillägga.
Den första semesterveckan var bonusbarnbarnen från Rotebro på besök och precis som utlovat hade de med sig den nya familjemedlemmen Musse. Denna råttliknande sak som tjejerna envisas med att kalla hamster stannade sedan kvar när de tillsammans med mor och far drog iväg på bilsemester ut i Europa. Hustrun och jag skulle vakta Musse i en hel vecka. Det visade sig gå alldeles utmärkt eftersom den lilla råttan sov största delen av dygnet. Ibland vaknade han dock till och det var vid ett sådant tillfälle den lilla kelgrisen lyckades med konststycket att låsa tangentbordet till min dator där han tassat fram i mörkret. Det fordrades lite experthjälp innan datorn gick att använda igen och det var inga vackra ord som yttrades om lilla Musse under stoppet vill jag lova.
Men allt blev frid och fröjd igen och de utlovade sommarutflykterna till Omberg, Gränna och Visingsö hanns också med. Och talet på systersonens bröllop i Sevedstorp (Bullerbyn i Astrid Lindgrens sagovärld) genomfördes även det enligt planerna. Det applåderades till och med på vissa håll sägs det.
Semesteravslutningen i tyska Timmendorfer Strand i goda vänners lag gick inte av för hackor den heller. Golfen var svår men det spelade inte så stor roll när allt det andra med boende, mat och framförallt dryck var tipptopp. Bordershopen höll vad den lovade och matkällaren är nu välfylld inför höstens alla samkväm.
Här hemma har det också hänt en hel del. Klubbens herrlag gjorde en förnäm insats i hemmatävlingen där det blev avancemang till division 1 för allra första gången. Bra jobbat grabbar och ett stort grattis till framgången.
Klubbmästerskapet avgjordes med flera glada vinnare. Ute på banan växer greenerna till sig och vårens problem är nu ett minne blott. Så det finns gott hopp inför höstens alla sammankomster med många roliga tävlingar på vår förnäma bana.
För egen del har jag redan börjat rikta blickarna mot den andra veckan i oktober då jag tillsammans med släkt och vänner ska tillbringa några dagar i ”lilla Nässjö” på den spanska solkusten. Torrevieja blir basen under höstsemestern där det blir spel på La Finca, Lo Romero och La Marquesa.
Hoppas verkligen att man då får känna lite av den sommarvärme som här hemma lyste med sin frånvaro under semesterperioden. Men vännerna som bor där nere under långa perioder av året har lovat sol och då är det väl bara att lita på det.
Lev väl i höst och på återhörande.
Göran Ohlsson