Den ljusnande framtid är vår

Snart är säsongen över. Fortfarande finns det hopp om en eller annan runda på vår fantastiska hemmabana innan vi stänger för välbehövlig kroppslig och själslig vintervila.
Men jag börjar redan längta till våren eftersom jag tror att vi har något riktigt stort på gång här hemma i Nässjö. Utvecklingen av banan går i en rasande fart och mer lär vara på gång till våren.

En vecka i Torrevieja på den spanska solkusten var precis vad som behövdes nu när den mörka hösten på allvar gjort sitt intåg. Strålande solsken i dagarna sju och spel på de tre förnäma banorna La Finca, La Marquesa och Lo Romero kändes rätt så behagligt. Visserligen var banorna lite i svåraste laget för en medelmåtta som undertecknad men ett och annat par blev det trots allt under veckan. Flera dubbelbogeys också måste jag väl erkänna.

Här hemma satte vi punkt med den rekordstora höstscramblen den 8 oktober. Aldrig tidigare har väl så många klubbmedlemmar tävlat samtidigt och det var genomgående hög klass på spel och resultat. Kul att så många tog chansen att vara med och det är sådant som främjar gemenskapen på klubben. I det sammanhanget får vi heller inte glömma GG-tävlingarna, damtävlingarna, torsdagstävlingarna och Masters som samtliga haft sina finalspel och korat säsongens rättmätiga vinnare.

Under hösten har det hänt en hel del kring och på vår fina hemmabana. När jag började med golfen i början av 2000-talet var Nässjö en skogsbana i ordets rätta bemärkelse där varje hål låg omgärdat av massiva ridåer med tall och gran. Ibland kändes det lite trist och ensamt eftersom man nästan aldrig såg vad som hände på något annat hål än just där man befann sig.
Den tiden är sedan länge förbi och numera känns det nästan inte som om man befinner sig på en skogsbana även om det fortfarande finns en hel del av den varan kvar. Efter höstens avverkning skulle jag vilja kalla Nässjö för en öppen skogsbana och det som hänt känns väldigt stimulerande inför fortsättningen. Från tolfte tee vid korthålet borta vid jordkällaren kan man exempelvis se inte mindre än sju andra hål på banan. Fantastiskt!

Klubben har tagit den forne Ryder Cup-mästaren Pierre Fulke till hjälp för att utveckla banan. Och tillsammans tror jag att vår banchef Erik Carlo och Pierre Fulke kan göra underverk. Fulke har exempelvis varit inblandad i stora banprojekt som Omberg, Visby och Kristianstad och alla dessa anläggningar håller numera yppersta klass.
Givetvis kommer det ekonomiskt att kosta en hel del. Men om vi skyndar långsamt och jobbar i den takt som klubbkassan tillåter så tror jag att det finns goda möjligheter att vår ordförande Gunnar Knutssons målsättning om att Nässjö ska bli Smålands bästa golfbana faktiskt kan bli verklighet inom en inte alltför avlägsen framtid. Förutsättningarna finns och jag tycker att vi ska ta vara på den samlade kompetens som nu är inblandad i utvecklingen av banan.

Om man står uppe på parkeringen och blickar ut över banområdet känns vyerna emellanåt smått hisnande. Och jag kan lova att det inte finns många banor i vårt avlånga land som har den potentialen.När vi dessutom får tak över tiotalet av utslagsplatserna på rangen blir det ännu bättre.Och vi får heller inte glömma asfaltsprojektet kring klubbhuset som verkligen lyft vår anläggning.
Så låt oss likt de glada studenterna sjunga om att den ljusnande framtid är vår. För jag tror faktiskt att så är fallet för oss som är medlemmar i Nässjö Golfklubb. Och det ska vi vara stolta över.

Nu laddar vi för årsmötet i slutet av november. Där hoppas jag att ni sluter upp i stora skaror så att vi tillsammans kan diskutera klubbens färdriktning in i framtiden. För det är årsmötet som är klubbens högsta beslutande organ och det är där och ingen annanstans som viktiga frågor ska ventileras och leda fram till beslut. Men det är viktigt att motioner lämnas in i god tid rörande de frågor som ni vill ska lyftas fram och vederbörande bör också ha formulerat ett förslag som man kan rösta ja eller nej till. ​Väl mött på årsmötet.

Göran Ohlsson