Miljonär – men inte på pengar

Irländaren Shane Lowry har precis slagit i segerputten på Royal Portrush i den 148:e upplagan av The Open och blivit 18 miljoner kronor rikare.
Själv har jag satt punkt för fyra veckors semester vilket medfört att jag blivit åtskilligt med tusenlappar fattigare.
Olika falla som vanligt ödets lotter. Men å andra sidan har jag nästan blivit miljonär på erfarenheter dessa händelserika sommarveckor.
Det sägs att tiden går fort när man har roligt. Om det talesättet stämmer så har semesterveckorna varit fyllda av humor eftersom tiden rusat iväg i raketfart.
Fyra, med snudd på fem, härliga veckor med midsommarfirande, barnbarn på besök, Tysklandsäventyr tillsammans med goda vänner, och tre dagars semestergolf på hemmabanan
som festlig avslutning. Och i vanlig ordning har de mest oväntade och oförklarliga incidenter drabbat krönikören och hans närstående. Så det är bara att hänga med i svängarna när sommarens underbara semesteräventyr ska redovisas. Och då har jag ändå valt att utelämna borttappade CD-skivor, husnycklar och telefoner. Kanske skulle jag rent av anamma den affärside som en god vän förde fram över middagsbordet härom kvällen. Köp in dig på en semesterresa med herr Ohlsson och hans fru och du är garanterad underhållning under de flesta av dygnets 24 timmar. Vi får se hur det blir med den saken.
De Stockholmsbaserade (vi säger Stockholm trots att de hör hemma i Rotebro) barnbarnens Smålandsbesök avlöpte den här gången tämligen smärtfritt. Tjejernas kära husdjur har gått hädan så det var riktigt lugnt på nätterna eftersom vi slapp den lilla råttans (barnbarnen envisades med att kalla den för hamster) nattliga springande i motionshjulet. Våtservettsinköpen på Dollar Store i Eksjö och handlandet av Red Bull-karameller i polkagrismetropolen Gränna klarades också av utan några större problem.
Däremot gick det sisådär med inledningen på Tysklandsresan när det efter utcheckningen upptäcktes att det fattades en kontrollbiljett i framrutan på den parkerade Saaben i P-huset vid Knutpunkten i Helsingborg. Trots att jag betalat den stipulerade dygnsavgiften på 240 kronor så hade jag efter mitt slarv fått dubbla böteslappar under natten.
Dessutom hade jag i den allmänna villvervallen satt igång en ny parkering så det tickade iväg betalningar hej vilt varje dag på bankkontot innan fadäsen uppdagades. Ett tag trodde jag nästan att jag köpt en fast P-plats i Sundets pärla och erbjöd därför med glimten i ögat mina kompisar att åka dit och parkera utan kostnad.
Lyckligtvis hade jag däremot köpt ett bropass till Öresundsbron så på den överfarten sparades några av böteshundralapparna (överklagan är inskickad men hoppet om att slippa
betala är näst intill obefintligt) in på tur- och returresan mellan Malmö och Köpenhamn. Och ju fler gånger jag åker över bron desto mer pengar kommer jag nu att spara. Så om nån har lust att hänga
med på en brotur över sundet framåt höstkanten så är det bara att säga till. Här finns det resurser!
Väl framme i Hohwacht i Tyskland så drog sommarens golfäventyr igång med spel fyra dagar i sträck. Spelet höll en jämn nivå utan några direkta toppar men det var överraskande stabilt med tanke på banans svårighetsgrad. Lyckligtvis undvek jag det höga och ogenomträngliga gräs som omgärdade fairway.
Något som dock inte alla mina med- och motspelare hade lika stor framgång med. Ett exempel var den buskträff som en manlig vän med ett trädliknande efternamn råkade ut för. Snäll som jag är så kastade jag mig med huvudet före in i busken för att om möjligt leta fram den förlorade bollen. Men trots att jag hittade tiotalet bollar i busken så var kompisens tingest försvunnen och det kändes förstås snopet för honom eftersom herren i övrigt spelade lysande golf och vann fyradagarstävlingen med undertecknad som god tvåa.
Hotellvistelsen var toppen med en lång rad faciliteter som trerättersmiddagar, pool, spa och textilfri bastuavdelning. Det kändes nästan som en modern variant av den danska tv-klassikern Badhotellet. Och såg jag inte helt fel så vandrade den skådespelande herr Weyse omkring i hotellkorridorerna. Det var bara det att han var slående lik en med rötterna i Bodafors numera verksam gymnasielärare på Brinell. Även en kopia av grosshandlaren lär ha varit synlig på hotellet. Men därom tvista di lärde.
Väl hemma igen så drog semestergolfen igång som en allvarlig konkurrent till såväl The Open som klubbens seriespelande herrlag. Allt avlöpte till största belåtenhet även om placeringen i semestergolfen lämnade en hel del i övrigt att önska.
Nässjö Golfklubb tog sig tillbaka till division 1 efter triumfen i Eksjö samtidigt som den skäggprydde irländaren Shane Lowry spelade hem The Open på Royal Portrush
i Nordirland. En klassisk bana där jag själv prövade vingarna en höstvecka för tiotalet år sedan. Men det är en helt annan historia.Trevlig fortsättning på sommaren önskarGöran Ohlsson