Tänk om det

Blixt-rar till

på Augusta

I fjol blev Jonas Blixt tvåa i US Masters på den klassiska Augusta-banan. Det var inte mycket som fattades för att han skulle få dra på sig den gröna segerkavajen.
Snart är det dags för årets upplaga av US Masters. Och tänk om Nässjösonen skriver historia genom att bli den förste blågule Major-vinnaren.

För några år sedan slog Jonas Blixt igenom med dunder och brak genom att vinna ett par tävlingar på PGA-touren i USA. Sedan dess har den 30-årige värmlänningen en given plats bland de stora spelarna i världen. Men även om det är i Karlstad och på Hammarö han fått sin golfuppfostran så står det faktiskt Nässjö som födelseort varje gång hans profil visas upp i tv-rutan.

Visserligen flyttade hans familj från Nässjö när Jonas bara var fem år gammal.

Men hans småländska rötter lyfts ända fram med jämna mellanrum när det snackas och skrivs om honom i media. Och det är något som jag tycker vi ska vara stolta över.

Det är inte så många Nässjöfödda eller Nässjöfostrade idrottsutövare som rört eller rör sig i den yppersta världseliten. Jag kan på rak arm bara komma på ett knippe manliga och kvinnliga bandyspelare som blivit världsmästare, bowlaren Patrik Backe som plockat hem några VM-guld och den legendariske speedwayföraren Rune Sörmander som på sin tid vann lag-VM. Det finns säkert fler idrottare med Nässjöanknytning som är värda att nämnas för sina prestationer på högre nivå.

När det nu snart är dags för US Masters igen kommer Nässjö återigen att lyftas fram varje gång som Jonas Blixt dyker upp i tv-rutan. Visserligen är väl Henrik Stenson den svensk som ligger närmast till för att bli vår förste Majorvinnare men vi ska nog inte helt glömma bort Jonas Blixt.

Och den PR han kommer att ge oss ska vi verkligen suga på. Jag minns för några år sedan när kommentatorn Göran Zachrisson och hans meriterade bisittare Pierre Fulke och Per-Ulrik Johansson under en sändning i Viasat Golf ägnade en lång stund åt Blixts bakgrund och det snackades såväl om tåg som om bandy. Två saker som verkligen satt Nässjö på kartan.

Den tidiga våren har gjort att många redan dammat av klubborna och gett sig ut på banorna lite varstans. Och jag ser verkligen fram emot vårens första runda på vår fantastiskt fina bana som till den här säsongen kommer att bli ännu bättre. Mycket har hänt sedan fjolåret med bunkrar och greener och ännu mer är på gång efter vad jag kan förstå.

Inne i klubbhuset har det också rört på sig med diverse ombyggnationer i restaurangdelen. Årets första besök hos Manne & Co gav mersmak. Vi har en härlig golfsäsong framför oss. Och som sagt – tänk om det Blixt-rar till på Augusta.

Göran Ohlsson