Stenson den äldre kan han också

Fjolårets British Open-vinnare Henrik Stenson har med sitt bländande golfspel förgyllt tillvaron i tv-soffan för de flesta av oss på senare år.
Nu kan jag berätta att hans farsa Ingemar inte är mycket sämre. I mitt möte med honom på Mölle för ett tag sedan var jag nämligen helt chanslös.
I år var det meningen att våren skulle mötas under ett par spännande utflykter till Skåne i mitten/slutet av april. Dubbla Skåneresor blev det också men någon vår såg jag inte röken av vare sig i Vittsjö eller på Kullahalvön där det i stället blåste halv storm och emellanåt också regnade småspik.
Manfallet var stort redan innan Nässjös Gamla grabbar satte sig i bussen, rattad av en känd taxichaffis, för avfärd till skolminister Gustav Fridolins hemtrakter i nordvästra Skåne. Lunginflammation, mopedvurpa och ett massakrerat knä satte stopp för tre av våra kompisar som fick stanna hemma medan vi andra gottade oss i den skånska myllan i Vittsjö.
Och av de 24 gubbar som kom till start i den skarpa vinden den första dagen blåste ytterligare två bort till dag två. En av herrarna slog sig halvt fördärvad sedan han råkat ramla under promenaden med golfvagnen framför sig med blåtira och handledsskada som följd. Den andre fick känning av en gammal axelskada som han drabbades av efter en vurpa hemma i källaren tidigare i vintras. Det är minsann tufft att vara golfspelare…
För egen del kunde jag glatt konstatera att jag den här gången var resans Benjamin. Det är inte ofta man kan stoltsera med att vara yngst vid några sammankomster längre. Men så var det i alla fall den här gången.
Precis motsatt var det nåra veckor tidigare när Hallpressens journalister samlades för möte i det stora tidningshuset i Jönköping. Då var det undertecknad som var äldst i gänget och det var inte fullt lika upplyftande att konstatera att åren så snabbt rullat iväg.
Oavsett ålder så hade vi kul på golfbanan i Vittsjö och minerna var definitivt inte dystrare vid middagen på Stadshotellet i Markaryd som fungerade som natthärbärge. Historierna duggade tätt under sammankomsten och skratten var det dominerande inslaget. Den herre som råkat glömma sin väska i baksätet på bilen hemma i Nässjö fick förstås med all rätt sin släng av sleven under resten av vistelsen.
Själva spelet lämnade väl en hel del i övrigt att önska för de allra flesta av oss. Dock fanns det ett lysande undantag och precis som under klubbresan till  Spanien tidigare i år så var det Reidar Jonestad som drog det längsta strået i dagarna två. Varningen till alla konkurrenter är härmed utfärdad.
Hur det går till när klubbens damer är ute på sina resor vet jag av förklarliga skäl inte eftersom jag ännu inte varit inbjuden till dessa sammankomster. Men av hustruns miner att döma vid frukostbordet de senaste dagarna verkar det ha varit rätt så kul på damresan till Wiredaholm även om våren också där lyste med sin frånvaro.
Lite bättre på väderfronten trodde, och framförallt hoppades, jag faktiskt att det skulle bli när Sveriges golfjournalister samlades till vårupptakt i Arild och Mölle på den natursköna Kullahalvön. Men ack vad jag bedrog mig. Tvärtom blev det ännu kyligare med inslag av hagel och regn för att inte tala om vindbyarna på 10-12 sekundmeter.
I sådana lägen är det tur att sammanhållningen i gänget är god och så var minsann fallet den här gången också. Och i det vackra naturskyddsområdet i Mölle allra längst ut på Kullahalvön var det alltså som jag sammanstrålade med Stenson den äldre.
Vi hade en riktigt trevlig förmiddag på golfbanan där det snackades mediefrågor eftersom herr Stenson har ett förflutet i tidningsbranschen med betoning på distribution. Golfmässigt var han definitivt min överman denna blåsiga och regniga vår(?)dag. Men Stenson är ju ett namn som förpliktigar och så var det minsann under denna minnesvärda runda.
Därmed sätter jag punkt för reseberättelserna för den här gången. Nu laddar vi för vårupptakt på hemmaplan med den traditionsenliga Vårscramblen den 1 maj då förhoppningsvis temperaturen kommit någon grad närmare anständigheten. Och sedan rullar det väl på i vanlig ordning med Gamla grabbar på tisdagar, damtävlingar på onsdagar, torsdagsgolf och diverse klubbtävlingar. Vi ses.