Snart rullar det igång igen

Våren har tvekat osedvanligt länge i år beträffande om den ska göra sitt intåg eller ej.
Men nu skriver vi den 10 april och snart måste det bara vara dags för tvåsiffriga plustecken på termometern. Vissa vårtecken har vi sett men tyvärr har dessa signaler hittills varit alltför tystlåtna och blygsamma.

Sakta men säkert är snön på väg att försvinna ute på vår vackra golfbana. Men det dröjer säkert ännu några veckor innan det är dags för den första rundan. Jag får nog vänta till Skåneresan till Falsterbonäset den 21-22 april innan jag får lufta klubborna nästa gång.
Hemma i trädgården har krokusarna och snödropparna så vackert slagit ut i blom i gult, lila och vitt. Och i Ingsbergssjön har fåglarna på allvar börjat med sina uppvaktningar i kärlekens tecken. Härom dagen såg jag två änder som var så närgångna att de höll på att dränka varandra när de skulle ägna sig åt lite kuttrasju.

Däckad på garagetaket
Ytterligare ett vårtecken är att sommardäcken sitter på plats på bilarna. Ett skifte som slutade med att jag i en knapp halvtimme satt akterseglad på garagetaket utan möjlighet att komma ner. Med all rätt undrar ni säkert hur däckbyte och garagetak hänger ihop.
Här kommer förklaringen:
Vi brukar förvara vinter-och sommardäck på vinden och för att kunna placera dem där krävs det en stege. Denna dag blåste det halv storm och precis när jag kommit upp på taket med däcken så hörde jag att det rasslade till bakom ryggen.
Mycket riktigt hade stegen ramlat ner och där stod jag maktlös flera meter upp i luften. Till slut uppmärksammade en granne min penibla situation och kom till undsättning.

Blåljus på garageinfarten
Inne på bilområdet är det väl lika bra att erkänna att jag en sen fredagskvälll i vintras jagades av en polisbil på väg hem från jobbet i residensstaden. Denna afton rattade jag hustruns VW Golf och polisbilen nosade mig i baken hela vägen från Optimera-rondellen hem till Sandhemsgatan.
Precis när jag skulle svänga upp på garageinfarten slogs blåljuset på och jag undrade vad som var på gång. Lätt irriterad mötte jag två konstaplar, en manlig och en kvinnlig, som påstod att det var en fordonskontroll med sedvanlig körkortskoll och nykterhetstest. Till slut konstaterade den manliga polisen att skatten på bilen inte var betald. Något som hustrun och jag var övertygade om att vi fixat vid datorn helgen innan. Så var dock inte fallet eftersom vi tydligen glömt att trycka på rätt knapp. Jag uppmanades att betala skatten innan jag gav mig ut på nästa tur. Vilket också gjordes.

Grabbar och damer på gång
Ute i den stora golfvärlden har säsongen rullat i gång på allvar med två majortävlingar. I damernas ANA Inspiration blev det svensk succe genom Pernilla Lindbergs triumf och i herrarnas US Masters var Henrik Stenson hela tiden med i toppstriden utan att på allvar kunna blanda sig i kampen om den gröna segerkavajen.
Här hemma har såväl damerna som de gamla grabbarna haft sina upptaktsträffar. Och inom kort väntar två roliga vårresor för dessa medlemsgrupper.
De rutinerade grabbarna drar iväg på en tvådagarstripp till Araslöv i Skåne i slutet av april medan damerna förlägger sin vårresa till Östad i Östergötland vid ungefär samma tidpunkt. Två trevliga arrangemang där kompisandan ska svetsas ihop inför den kommande säsongen.

Blåsigt i Torrevieja
Min egen säsongspremiär genomfördes på den spanska solkusten för några veckor sedan. Vi gästade goda vänner i Torrevieja och spelade fyra rundor med varierande resultat. Lite för mycket blåst gjorde det svårt i några dagar på La Marquesa och Vistabella. Men avslutningsrundan på Lo Romero i svensk högsommarvärme lovade i alla fall gott.
Våra vänner storspelade däremot hela veckan och herren i huset sopade rent på prisbordet i klubbtävlingarna två gånger om. Även damen prisades och det finns all anledning att varna för herrskapet när de framåt sommaren intar banan i Nässjö.
Nu hoppas vi som sagt på att våren på allvar ska göra sitt intåg på det sydsvenska höglandet. Nye tränaren Henrik Engvall ligger i startgroparna för att lotsa nybörjargrupperna på rätt väg.
Tävlingssäsongen drar igång med vårscramblen den 1 maj. Och kvällen innan på valborgsmässoafton har vintern förhoppningsvis rasat ut för den här gången.