Nu blir det äntligen semester igen

En del har redan haft den. Några är mitt uppe i den. Och för den lyckliga skara som jag tillhör så väntar den.
Jag menar förstås SEMESTERN. Fem härliga veckor ligger framför mig och jag lovar att njuta av varenda sekund.
Det finns ingen större anledning att gnälla över det som sommaren hittills bjudit på. Bortsett från att det har varit alldeles för varmt med tillhörande vattenproblem, skogsbränder och sönderbrända golfbanor vill säga. Sommarkvällarna har varit ljuvliga och de tropiska nätterna många. Men i ärlighetens namn så känns det inte normalt för oss med temperaturer över +30-strecket under en så lång period.
Medan andra har njutit av sol, bad och semesterresor har jag knegat på i det stora mediehuset i residensstaden. Fotbollarna i VM-turneringen har precis slutat rulla och den svenska insatsen finns det ingen som helst anledning att klaga på. Att Frankrike till slut vann var väl också helt i sin ordning eftersom laget sett över hela turneringen nog var det bästa.
Nu väntar som sagt semester och på måndag (23/7) inleds den fem veckor långa ledigheten. En liten försmak av vad som komma skall fick hustrun och jag den gångna helgen med en minitripp till Helsingborg och Helsingör. Golfklubborna lämnade vi hemma den här gången för att i stället ägna oss åt kulturella och naturella begivenheter som Kronborgs slott där Hamlet härjade en gång i tiden och Kullabergs naturreservat där den klassiska TV-serien Kullamannen utspelade sig på det gyllene 1960-talet. En och annan pilsner och Gammeldansk slank också ner under vistelsen på andra sidan sundet får jag väl i ärlighetens namn tillägga.
Så mycket golf har det tyvärr inte blivit under de senaste veckorna. Ett par niohålsrundor kvällstid och någon helgartonhålare är allt och känslan har varit lite kluven. Måste erkänna att golfen inte känns så viktig längre och det kanske är ett tecken på mognad. Men jag lovar att komma tillbaka till GG-gänget i höst. Var sak har sin tid och den senaste månaden har det eftersatta underhållet på villan kommit i främsta rummet. Fönster ska målas och stenpartier justeras. Och fortfarande finns det några projekt som ligger och väntar på igångsättning.
Men nu väntar som sagt semester och förhoppningsvis lite mer tid till golfspelet. Något sådant blir det dock inte under den veckolånga vistelsen på Kykladernas pärla Naxos. Den grekiska övärlden ligger mig varmt om hjärtat och det ska bli riktigt spännande att utöka besökslistan med ytterligare en ö. Lite krångligt att ta sig dit bara med flyg till Santorini och därefter dryga tre timmars båtresa innan vi är framme.
En annan semesterhöjdare blir när bonusbarnbarnen Alice och Isabelle dyker upp i palatset på Sandhemsgatan. Om det blir med eller utan sällskap av Musse vet jag inte. Den där råttliknande varelsen som tjejerna envisas med att kalla för hamster ni vet och som vållat mig vissa sömnbesvär genom åren med sitt meningslösa spring i ett snurrande hjul nattetid.
Hur som heslt så tänker jag gotta mig åt semestern och njuta av tiden tillsammans med nära och kära. Trevlig fortsättning på sommaren förresten.
Har du synpunkter på texten? Hör i så fall av dig till goran.ohls@telia.com