De gamla grabbarna i Nässjö Golfklubb fortsätter att växa.

Inte nog med att de blir äldre och äldre utan grabbarna blir också fler och fler.

Den gångna säsongen var det över 100 spelare som vid något tillfälle deltog i GG-spelet på golfbanan.

– Jättekul att så många vill vara med. De två senaste säsongerna har ju annars varit lite speciella med tanke på den rådande coronapandemin, säger GG-kommitténs ordförande Thommy Börjesson när han sammanfattar säsongen.

En säsong som nyligen avslutades med en gemensam festlighet på en av Nässjös restauranger där ett stort antal förväntansfulla grabbar samlats för att få ta del av ett digert prisbord för de olika tävlingar som avgjorts under säsongen.

En säsong som inleddes den 30 juni och där sedan 14 omgångar avgjordes innan det var dags att lägga in golfklubborna för vinterförvaring.

– Genomsnittet låg på 65 spelare med 47 deltagare som minst och 84 som mest. Grabbarna är från 55 år och uppåt och de äldsta spelarna har passerat 80-årsstrecket med råge. Så det handlar verkligen om friskvård i ordets rätta bemärkelse, säger Thommy Börjesson.

De sju bästa resultaten har räknats i den sammanställning som gjorts för A- och B-klassen under säsongen.

Vinnare i A-klassen blev Per Adamsson med 492 slag närmast följd av Inge Rostedt med 503. Därefter följde Stig Josefsson och Thommy Börjesson på delad tredjeplats med 504. Femteplatsen delades av trion Lars-Göran Johansson, Sergio Ferrada och Tommy Grahn med 506.

I B-klassen triumferade Håkan Edervall med 489 slag och han följdes närmast av Bror Isaksson med 495. Roger Samuelsson blev tre med 502, Håkan Karlsson fyra med 503 och Reidar Jonestad femma med 506.

Utöver veckotävlingarna har i vanlig ordning även spelet om Folke Petterssons vandringspris avgjorts. Den tävlingen genomfördes denna säsong i Wiredaholm med ett stort antal deltagare.

Vinnare blev Gunnar Strömqvist med 68 slag följd av i tur och ordning Tomas Erixon 71, Anders Gillström 72, Herbert Åhman 72, Bengt Jönsson 73, Hans Qwist 73 och Roland Sundhall 73.

– Nu tar vi nya tag inför nästa säsong. Då hoppas vi kunna återuppta utbytet med klubbarna i Eksjö, Vetlanda, Tranås och Tobo som tidigare varit ett trevligt inslag i vår verksamhet, avslutar Thommy Börjesson.

Bild:

Gunnar Strömqvist blev årets vinnare av Folke Petterssons vandringspris. Foto. Privat