De gamla grabbarna håller stilen

Två glada vinnare efter säsongens spel med de gamla grabbarna i Nässjö Golfklubb. Stefan Karlsson (till vänster) vann tävlingen om Folke Petterssons vandringspris medan Dennis Johansson triumferade i A-klassen i säsongens veckotävlingar.

De gamla grabbarna i Nässjö Golfklubb kan blicka tillbaka på ännu en intensiv säsong.

Totalt har det spelats 1 139 golfrundor av 109 olika spelare i de 19 omgångar som genomförts under tävlingssäsongen.

–       Vi håller ställningarna och återväxten är god, sa GG-kommittens ordförande Thommy Börjesson med glimten i ögat i samband med avslutningsfesten.

Säsongen inleddes i mitten av april och punkt sattes i slutet av september. I snitt har ett 60-tal spelare i åldern från 55 år och uppåt deltagit i de veckotävlingar som avgjorts på hemmabanan.

Utöver detta har klubbens spelare även visat upp sig i Höglandstourens tävlingar där Nässjöspelarna fått mäta sina krafter med spelare från Eksjö, Vetlanda, Tranås och Tobo. En tävling har genomförts på varje klubbs hemmabana och en sammanlagd segrare har sedan korats.

–       I år var det Vetlanda som drog det längsta strået. Här kan vi bli bättre och jag hoppas att flera spelare tar chansen och deltar i dessa tävlingar till kommande år, fortsatte Thommy Börjesson.

Tillsammans med sextetten Håkan Wiberg, Reidar Persson, Reidar Jonestad, Tommy Nilsson, Östen Lindberg och Kay Sjöstrand har ordförande Börjesson i vanlig ordning dragit ett tungt lass med de olika arrangemangen under säsongen.

När säsongens slutsegrare skulle utses räknades de åtta bästa tävlingarna. Dennis Johansson vann A-klassen med totalt 560 slag närmast följd av Bo Forsberg med 564. Därefter följde Reidar Persson med 565, Stig Erlandsson 567 och Ingemar Sahlin 569.

I B-klassen tog Bengt Löfgren en överlägsen seger med 561 slag vilket var elva slag bättre än tvåan Sven-Hugo Söderberg med 572. Söderberg är med sina 91 år fyllda för övrigt ålderman i GG-gänget. Därefter följde trion Bosse Wikell, Ulf Lennartsson och Anders Wittskog som samtliga slutade på 573 slag.

Veckotävlingarna i all ära men singeltävlingen till Folke Petterssons minne får nog ändå anses vara säsongens höjdpunkt för de gamla grabbarna. Detta vandringspris har nu en ansenlig mängd av år på nacken och det är prestigefyllt att få lyfta bucklan på avslutningsfesten.

I år avgjordes tävlingen i Wiredaholm och efter en tuff kamp kunde till slut Stefan Karlsson ta hem vinsten med 70 slag. Tvåan Hans Wetterholm slutade även han på 70 slag. Trea blev Kimmo Partti med 73 slag och samma resultat noterades för fyran Bernt Karlsson och femman Roland Särenborg.