Skarpa skott med sköna gröna vapen

Ännu en grön kavaj har fått sin rättmätiga ägare i form av Tiger Woods efter den spännande uppgörelsen i The Masters på den klassiska banan Augusta National där grönskan stundtals är betagande.

Här hemma är det också grönt som gäller där den nyinköpta Epic Flash-drivern glänser i den nyligen från vinterförvaringen i pannrummet framplockade bagen. I samma bag finns det för övrigt en minst lika glänsande ljusgrön Epic Flash-spoon och ett splittert nytt grått Big Bertha-järnset med grafitskaft.
Som ni hör har jag laddat med nya sköna golfvapen inför den säsong som står för dörren. Och gissa om jag är laddad till tänderna inför det som komma skall under de närmaste månaderna. Hänger det bara på klubborna så är jag rustad så det förslår. Men det finns ju annat som påverkar golfspelet också har jag förstått. Och hur det är med dessa detaljer återstår i vanlig ordning att se när man likt en kalv på grönbete släpps ut på banan.

Nu väntar vi bara på att grönskan ska infinna sig på tees, fairways och greener på vår härliga hemmabana där förändringens vindar drar fram med stormstyrka. Så mycket nytt på en och samma gång tror jag inte vi varit med om i klubbens drygt 30-åriga historia.
I styrelsen har Bengt Lindquist axlat manteln som ordförande efter Gunnar Knutsson och ytterligare ett par nya ansikten har tagit plats i de styrandes skara.
Som tränare/pro har Johan Bjerhag kommit in med nya fräscha ideer om hur träningen ska bedrivas.
I köket har Vita Amandi tagit över efter Manne.
Och snart ska Ryder Cup-vinnaren (2003 på The Belfry) Pierre Fulke visa hur han tänkt sig en framtida utveckling av spelfältet på vår bana.

Det känns nytt och fräscht rakt igenom och det finns all anledning för klubbens medlemmar att andas optimism. Banan håller redan hög klass och med de förändringar som gjorts med diken och pliktområden bör den bli ännu bättre. Om vi sedan med Pierre Fulkes hjälp kan förbättra den ytterligare återstår att se. Det handlar givetvis om pengar men om vi skyndar långsamt och rättar munnen efter matsäcken så finns det goda möjligheter för en intressant utveckling.

Vintern har i vanlig ordning varit lång och jobbig. Men så mycket snö blev det inte den här gången. Till hustruns stora förtret är väl bäst att tillägga eftersom hon i höstas utrustade sig med ett skidpaket hos längdåkningsgurun Tony Pölder. Det blev i alla fall en lördagstur ute i Lövhult innan det var dags att lägga upp skidor och stavar på vinden för sommarförvaring. Bättre lycka med snön nästa vinter får jag väl säga.
För egen del har förberedelserna mestadels bestått av långa sköna promenader. Någon golfresa utomlands blev det inte denna försäsong utan jag väntar till Skåneresan till Skyrup i Hässleholm veckan efter påsk med de gamla grabbarna innan det smäller till på allvar. Därefter rullar säsongen förhoppningsvis igång med verksamheterna här hemma där Vårscramblen den 1 maj är den officiella upptakten på en spännande tävlingssäsong där vi har lite nyheter på gång.

Efter att ha följt upplösningen i The Masters på Augusta National kan jag inte annat än imponeras av den numera 15-faldige Majorsvinnaren Tiger Woods. För några år sedan var den levande legenden mer eller mindre uträknad på grund av skador och stora personliga problem. Sakta men säkert har han jobbat sig tillbaka till toppen och söndagen den 14 april 2019 fick Tiger för femte gången dra på på sig den gröna segerkavajen på Augusta. Imponerande och samtidigt en signal till alla oss andra att det går att komma tillbaka även om man varit långt nere i träsket. Så det är bara att jobba på.

Glad påsk!

Göran Ohlsson

Om ni har några synpunkter på krönikan hör i så fall av er till gorna.ohls@telia.com