Prisfest med gamla grabbar

Nässjö Golfklubbs gamla grabbar fortsätter att imponera och prestera lysande resultat på golfbanan. Nu har det evigt unga GG-gänget satt punkt för ännu en säsong i den långa raden med en festlig avslutning i golfrestaurangen där många förtjänta pristagare belönades under kvällen.

Det var en nöjd GG-ordförande i form av Thommy Börjesson som kunde sammanfatta den nyligen avslutade säsongen. Tillsammans med sina grabbkompisar Håkan Jaktlund, Reidar Jonestad, Reidar Persson, Tommy Nilsson, Östen Lindberg, Göran Malmberg och Kay Sjöstrand i kommittéledningen har Thommy i vanlig ordning dragit ett tungt lass med genomförandet av tävlingssäsongen. En ideell insats som inte nog kan berömmas.

– Vi möter ett enormt gensvar på det vi gör även om man inte alltid kan vara alla grabbar till lags. Men vi gör så gott vi kan och för det mesta funkar det rätt så bra, säger Thommy Börjesson.

Totalt har 115 spelare, i åldrarna från 55 år och uppåt, deltagit i de 21 tävlingsomgångar som genomförts med upptakt den 28 april och final den 15 september. Kvintetten Per Adamsson, Jan Hill, John-Erik Knutsson, Ulf Lennartsson och Sven-Hugo Söderberg har ställt upp i samtliga av dessa tävlingar.

I genomsnitt har 61 spelare deltagit varje vecka med 73 som mest och 41 som minst.

Vinnare i A-klassens sammandrag, där de åtta bästa insatserna räknades, blev Tommy Grahn på 557 slag (69,6 i snitt). Grahn drog det längsta strået efter en tuff slutstrid med just Thommy Börjesson som slutade på 559 slag (69,9 i snitt).

Därefter följde Hans Wetterholm med 562 (70,3), Per Adamsson 566 (70,8) och Dennis Johansson 567 (70,9).

Ännu tuffare blev det i B-klassen där Gösta Haeffler vann med 562 slag (70,3 i snitt) vilket var ett slag bättre än tvåan Jan Hill med 563 (70,4). Onekligen en strong prestation av 85-årige Haeffler, som tillhör den äldre skaran i samlingen, där den tämligen nyblivne 90-åringen Sven-Hugo Söderberg är ålderman.

– Jag har spelat golf i klubben sedan 1989 men aldrig nått några större framgångar. Så det här var nog min bästa säsong i karriären, säger Gösta Haeffler med ett leende på läpparna.

På tredje plats slutade Bengt Löfgren med 564 slag (70,5) och därefter följde Tommy Nilsson med 565 (70,6) och Göran Andersson med 569 (71,1).

Klubbtävlingarna på hemmabanan i all ära men som säsongens höjdpunkt får ända kampen om Folke Petterssons vandringspris betraktas. I år avgjordes denna tävling i Värnamo dit ett 60-tal förhoppningsfulla GG-spelare ställde kosan en solig septembertorsdag.

Det blev en tuff kamp om slutsegern där Dennis Johansson och Samuel Axelsson båda slutade på 70 slag. Men Dennis tog hem segern i kraft av sitt lägre handicap.

Därmed skrev han också in sig i den förnäma skara av klubbmedlemmar som sedan tidigare har sitt namn ingraverat på den ståtliga pokalen.

– Det gick bra hela rundan och jag gjorde inte några större misstag. Och nio par och nio bogeys skulle ju visa sig räcka rätt så långt, säger Dennis Johansson när han stolt visar upp segerpokalen.

Samuel Axelsson blev som sagt silvermedaljör med samma resultat som segraren och bronsplatsen togs av Stefan Karlsson med 72 slag. Därefter följde Bo Forsberg som fjärde man med 73 slag, femman Lars Lord och sexan Stig Josefsson hade båda 74 slag.

Under säsongen har även Höglandstouren med ett utbyte med klubbarna i Eksjö, Vetlanda, Tranås och Tobo genomförts. Denna tour har på grund av coronapandemin varit vilande under 2020 och 2021.

Dennis Johansson visar stolt upp segerpokalen efter triumfen i Folke Petterssons vandringspris. Foto: Privat