Presentation av vår nya Pro

Jag heter Johan Bjerhag är 44 år gammal och har spelat golf sen 10-årsåldern. Jag är gift med Martina sen 2014 och tillsammans har vi två barn. Sixten som snart är sju år och Hedda som fyller fem inom några månader. Vi bor i en villa i Vetlanda och Sixtens förhoppning i livet just nu är att han ska slå högt som pappa när han blir stor. Hedda har förklarat för oss att hon ska bli prinsessa.

Jag har en gedigen tävlingsbakgrund efter att ha varit professionell spelare i 16 år med fyra segrar på den svenska touren. Jag har även tävlat i Europa på European Challengetour och fått starta en gång på Europatouren.

Jag har jobbat som golfutvecklare i tio år och blev klar med min utbildning våren 2015. Jag gick ut som kursetta, vilket jag är mycket stolt över, och kan därför titulera mig som PGA Club Professional.

Under de tre senaste åren har jag varit verksam på Ronneby Golfklubb, dit jag veckopendlat, och trivs som fisken i vattnet med mitt jobb då jag har haft fullt ansvar för all golfutveckling och haft möjligheten att konstant jobba med att utveckla Ronnebys medlemmars golf och få dem att ha roligare på golfbanan. Att dessutom fått förtroendet att helt efter eget huvud få forma träningsverksamheten har varit väldigt lärorikt. Innan dess var jag säsongsanställd tränare på Vetlanda i fem säsonger.

Även om jag trivs i Ronneby så känns det helt fantastiskt för Sixten, Hedda, Martina och mig att vi nu kommer att få träffas varje dag igen nu när Nässjö Golfklubb valt att anställa mig. Att jag kommer få jobba på samma sätt som jag har gjort i Blekinge känns också bra då min ambition och vision är att träningsverksamheten ska vara en central del i en golfklubb. Direkt efter jag skrivit på anställningsavtalet kände jag hur det började bubbla i kroppen igen och det ska bli oerhört roligt och spännande att få bidra till att träningsverksamheten på Nässjö på allvar ska komma igång igen.

Som jag ser det har alla nytta av att träna golf. För vissa är det sociala mötet att få träna och umgås med andra det stora värdet. För andra kan det vara att man vill utveckla sitt spel eller sin teknik och bli bättre. För en del kan det vara att slippa ha ont i ryggen när man spelar och på det viset kan spela mer frekvent eller skaffa sig en sving som gör att man inte sliter på kroppen lika mycket och därför kan få några år till med detta underbara spel. En sak har dock alla gemensamt oavsett ingångsvärde till sin träning: en ren bollträff är en härlig upplevelse.

2019 kommer Nässjös golfare att få möjligheten att träna i något som jag kallar Träningskortet. Det betyder att det alltid kommer finnas ett visst antal träningspass varje vecka beroende på hur många som väljer att teckna detta kort. Ni kan då välja vilken del av spelet ni vill förbättra och när.

Självklart kommer jag även sköta om nybörjarträning, ungdomsträning, elitträning och erbjuda klubbutprovningar, ge privatlektioner och lektioner i grupp.

Jag älskar verkligen golf och spelar gärna lite själv. Därför brukar jag ta mig lite tid att träna på egen hand och spela några tävlingar varje år vilket är väldigt roligt. Jag brukar vara med och spela på Tranås Open och Wiredaholm Open varje år och ställer också alltid upp i svenska tränarmästerskapen som jag för övrigt vann 2017 och fick därför också spela EM på Costa Navarino i Grekland vilket var en häftig upplevelse. Klubbmästerskap och seriespel är också en självklarhet att vara med på.

Att alltid titta framåt är något som följt mig genom livet och att alltid vidareutbilda mig är något som är viktigt. Inte bara för mig själv utan kanske i första hand för er som vill utveckla er golf tillsammans med mig. Därför går jag på minst två utbildningar varje år och är alltid uppmärksam på vad som skrivs och sägs i de forum och grupperingar som jag ingår i.

Det ska bli så roligt och så spännande att få knyta nya bekantskaper och återknyta till gamla när jag börjar hos er i april.

Med vänliga hälsningar

Johan Bjerhag