Ord säger betydligt mer än siffror

In på 12,6 och ut på 12,7.
Ännu en golfsäsong kan läggas till handlingarna och av siffrorna ovan att döma så har det för min del varit ett tämligen händelsefattigt år.
Men ni skulle bara veta vad som döljer sig bakom ettorna, tvåorna, sexan och sjuan…Med siffror berättar man inte alltid hela sanningen. Då är det bättre med ord och det är den varan jag tänker använda mig av när golfåret 2019 ska sammanfattas.
Det började i moll med en på grund av sjukdom inställd nyårsresa till sydligare breddgrader. Därefter gick det mesta i dur ända fram till avslutningstävlingen med
styrelse och kommitter den 16 oktober.
Däremellan var det som vanligt ömsom vin och ömsom vatten. Några riktiga höjdpunkter och handicapsänkningar blandades med rejäla djupdykningar och handicaphöjningar.
Men jag lyckades ändå till slut knyta ihop säcken opch landa på ungefär samma handicap som jag hade när säsongen började.
Trots allt känns det som jag blivit en bättre golfspelare under året. Träningspaketet med vår nye pro Johan Bjerhag har utöver många nyttiga tips även gett mig ett nytt grepp på puttern.
Dessutom har jag fått betydligt bättre kontroll på min tidigare emellanåt alltför kraftiga slice.Och framförallt har jag kommit en bra bit på vägen med att tygla mitt hetsiga humör. Med det sistnämnda är jag långt ifrån färdig men kan ändå konstatera att jag under året inte tillnärmelsevis kastat så många klubbor omkring mig som tidigare år. Och nästa år är det nolltolerans som gäller beträffande att hålla i redskapen.
När vi nu befinner oss i årets mörkaste period kan det vara bra med en stunds eftertanke över det som varit. För oss i Nässjö Golfklubb har det varit en säsong med
ganska mycket nyheter. Ny ordförande, ny pro och ny restaurang är väl det jag närmast tänker på. Det mesta har varit positivt men det finns fortfarande detaljer att
slipa på. Och jag är övertygad om att utvecklingen av klubben fortsätter de kommande åren.
För egen del har jag under året engagerat mig i tävlingsverksamheten i egenskap av ordförande i tävlingskommitten. Vi har provat lite nya grepp med en midsommartävling
och en semestertävling. En utvärdering av den gångna tävlingssäsongen är på gång och vi i TK tar gärna emot synpunkter från övriga medlemmar om vad som varit bra och dåligt. Det är vi tillsammans som skapar trivsel på klubben och målsättningen är att det ska bli en samlingsplats för såväl ung som gammal.
Vår ambitiöse pro fortsätter med träningsverksamheten under vintern och han har fått ett 50-tal med sig i de olika grupperna.För egen del har jag putsat upp klubborna
och ställt in dom för vinterförvaring. Men om tre-fyra månader är det dags att damma av dyrgriparna igen och jag ser redan fram emot marsresan till Costa Navarino i
Grekland.
Innan dess ska vi ha höstmöte, årsmöte och lite andra sammankomster för att lägga upp riktlinjerna för den kommande säsongen. Det ska bli spännande att följa de fortsatta
diskussionerna om Pierre Fulkes Masterplan. Den förre storspelaren har många tänkvärda förslag beträffande banans utveckling.
Vi har redan en bana där kvaliteten förbättras för varje år.Det har exempelvis varit en fröjd att kliva upp på greenerna under hela säsongen.
Hur mycket vi kan göra framöver hänger förstås på de ekonomiska förutsättningarna. Det finns givetvis en smärtgräns beträffande medlems- och spelavgifter.
Men jag lovar att den fredagskväll när jag vinner ett par hundra miljoner kronor på Eurojackpot så tänker jag bidra på mitt sätt.
Har du synpunkter på texten?
Hör i så fall av dig till goran.ohls@telia.com