Ny Krönika från vår färgstarke profil Göran Ohlsson

God Jul och Gott Nytt golfår

November har övergått till december. Fortfarande är det mörktret som regerar.
Men tillvaron har så smått börjat ljusna igen med alla adventsljus och julgransbelysningar. Och snart kommer tomten med alla paket i säcken.

Det var glädjande att se att över 80 medlemmar infann sig till årsmötet. På senare år har det annars varit en krympande skara som bevistat denna viktiga tillställning.
Nu nära nog fyrdubblades närvarosiffran från fjolårets bottennotering på 22 själar. Förmodligen var det Pierre Fulkes visioner om golfbanans framtid som var det stora dragplåstret bland åhörarna. Så mycket klokare blev vi väl inte av exproffsets föredragning eftersom det ännu inte finns någon konkret handlingsplan för vad som komma skall.
Men jag är övertygad om att det kommer att hända saker med banan framöver. Redan har en del tvärgående diken lagts igen och några sidovattenhinder har också plockats bort. Tillsammans med banchefen Erik Carlo tror jag att Fulke har mycket intressant att komma med. Framtiden känns spännande och utvecklingen av Nässjös golfbana lär fortsätta.

Efter tio år tackade Gunnar Knutsson för sig som ordförande. En tioårsperiod under vilken det har hänt en hel del med banans utveckling. Mer är som sagt på gång och jag hoppas verkligen att Gunnar fortsätter att engagera sig i klubben trots att han numera inte har någon officiell position. Utnämningen till hedersmedlem ser jag som en självklarhet och jag vill på detta sätt tacka Gunnar Knutsson för det arbete han lagt ner för Nässjö Golfklubb genom åren.

Men nu är det nya vindar som blåser över klubben. Med den nye ordföranden Bengt Lindquist i spetsen och ett par nya styrelseledamöter i form av Anders Nyberg och Andreas Karlsson tar vi sats mot 2019. En säsong där det också blir nytt i restaurangen där Vita Amandi tar över stafettpinnen efter Manne.

För egen del har jag tänkt att engagera mig lite mer i tävlingsverksamheten den kommande säsongen. Det finns mycket att göra på det området och framförallt handlar det om att få fler medlemmar att ställa upp i klubbtävlingarna. Vi måste våga att ta lite nya grepp och hitta på nya tävlingsformer. Fler partävlingar tror jag kan vara värt att prova så att vi kan få med lite fler tjejer. Men det finns säkert många andra förslag och jag hoppas verkligen att ni hör av er med alla era ljusa ideer. Och vill ni vara med i tävlingskommitten är det bara att säga till. Klubben behöver fler medlemmar som engagerar sig i verksamheten och kommittearbetet. Det är vi tillsammans som skapar den golfklubb vi vill ha.

I väntan på den nya golfsäsongen får vi nu fira jul och nyår. Njut av tillvaron med god mat och gemenskap med nära och kära. Glöm inte Kalle Anka, Karl Bertil Jonsson och Stilla Natt.
Och precis som i fjolårets jul- och nyårshälsning så avslutar jag med de vackra inledningsraderna i Viktor Rydbergs dikt Tomten som varje år får mig att bli lite rörd när jag tänker tillbaka på barndomen.

Midvinternattens köld är hård,
stjärnorna gnistra och glimma.
Alla sova i enslig gård
djupt under midnattstimma.
Månen vandrar sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran,